Argumente științifice

Abordare științifică

Demersul care stă la baza propunerii de integrare transdisciplinară din cadrul proiectului, este realizat pe baza celor mai recente cunoștințe științifice despre natura umană.

Sunt avute în vedere cercetările despre nivelurile culturale (Dave Logan etc), specificul lor și modul în care se poate trece de la un nivel la următorul. Chiar numele domeniului de internet care găzduieșe site-ul proiectului este inspirat din cercetările asupra nivelurilor culturale pe care oamenii se pot găsi între cele două extreme: „Viața este urâtă!” – pe nivelul I și „Viața este minunată!”, corespunzătoare nivelului V. Pe nivelul II oamenii își spun „Viața mea este groaznică!”, pe nivelul III „Eu sunt grozav! (tu nu!)”. Convingerea pe care o au cei de pe nivelul IV cultural este că „Noi suntem grozavi! (voi nu!)”. Scopul vieții oricăruia dintre noi este de a se apropia cât mai mult de unlaborator-copii-joca minunată.

Modul în care poate fi schimbată, ameliorată, atitudinea și starea de spirit care dau tonul fiecărui nivel, este surprinsă cel mai bine în cadrul gândirii integrative, propusă de Roger Martin. De aici vedem cum atitudinea, care este un mix între activitatea conștientului și a inconștientului, se poate schimba doar prin însușirea de instrumente care ne ajută să gestionăm mai bine o situație. Acestea se pot dezvolta numai în cadrul unor experiențe de învățare în care sunt exersate suficient. Această abordare integrativă este în spiritul metodologiei transdisciplinare, care nu exclude factorii în opoziție ci îi integrează pe un nivel superior.

În demersul de a învăța ne putem pierde în multitudinea de lucruri care se pot studia. Pentru a menține și dezvolta o învățare integrată, cea mai bună soluție este prin satisfacerea nevoilor fundamentale: de autonomie, interconectare și de competență (Self-Determination Theory, Deci și Ryan). Urmărind satisfacerea nevoilor fundamentale se asigură o motivație intrinsecă și o dezvoltare armonioasă, în acord cu teoria socio-constructivistă. Între nevoile fundamentale există o relație sinergică, astfel mijlocul prin care pot fi satisfăcute este urmărind competența, scopul este interconectarea iar ceea ce omul are de făcut este creșterea autonomiei sale. Pentru detalii privind competența puteți accesa cartea Competența: participarea de calitate la îndemâna oricui, aflată integral online.

Orice instrument oferit omului în sprijinul satisfacerii nevoilor sale este înțeles și folosit diferit pe niveluri culturale diferite. Familiarizarea cu abordările diferite și folosirea instrumentelor pe diferite niveluri, permite adoptarea unei abordări deschise, orientate, ce asigură apoi o evoluție culturală mult mai rapidă spre „Viața e minunată!”.

În concluzie, scopul (de ce-ul) învățării este să fim fericiți (cât mai bine situați pe nivelul cultural V) printr-o integrare mai bună. Mijlocul (cum-ul) este prin ameliorarea comportamentului pentru o competență mai ridicată. Iar ceea ce trebuie să facem este să ne mărim autonomia, fiind atenți la nevoile noastre, pentru a fi părți de încredere într-un întreg mai mare.

SuccessIndicator-framed